Di Sebalik Dialog Allahyarham P.Ramlee..

by - 8:30:00 am

Kupasan dari cerita Pendekar Bujang Lapok :
 
 
 Situasi : Selepas bgaduh, ketiga2 bujang lapok dptlah ke seberang sungai, mereka ingin mencari Wak Mustar, guru silat yang telah mambelasah barua/kroni pengusaha penambang tadi termasuklah tuan punya penambang tersebut yang dicampakkan ke dalam laut
(**ini menunjukkan kalau org melayu bersatu kita akan dapat menumbangkan apa saja halangan di hadapan kita) .

Selepas mundar-mandir mencari Wak Mustar maka ketiga2 bujang lapok tadi sampailah ke sekolah buta huruf. Antara dialog yang diucapkan oleh mereka bertiga adalah.
 
 
Ramlee : Eh! Sudin, ni macam mana baca...??Sudin : Alif, Min, Nun, Wau...
Alif tendang Wau...
Sarkis daa...

Ajis : Eh! Tulis sikit punya panjang bacanya pendek saja..Sarkis..

Sudin : Yang panjang tu Cuma bunganya saja..
Yang pendek tulah bunyinya Sarkis..

Ajis : Eh! Apa da sarkis...Ini kan sekolah...

Ramlee : Iya da...

Sudin : Sekolah kepala hotak kau...Sekolah untuk budak-budak..
Ini orang2 tua kerepot...
Malam2 mereka belajar dengan rimau...
Kau tak nampak tu macam kandang.

 

 
Cuba anda amat-amati & perhatikan, dapat tak maksud tersirat yang cuba disampaikan di situ..?
Ok. Aku bagi tahulah...

Masa Ramlee tanya kat sudin,
Ramlee : Eh! Sudin, ni macam mana baca... ??
Sudin : Alif, Min, Nun, Wau...
Alif tendang Wau...
Sarkis daa...
 
 Anda tahu apa maksudnya?
P.Ramlee pernah beritahu pada seorang wartawan hiburan pada waktu itu, nama wartawan itu adalah Abdullah Hussin ( bukan Abdullah Badawi ye..) tentang maksud yang tersirat disebalik dialog tersebut..
 
Alif, Mim, Nun, Wau adalah huruf2 jawi.
Kalau dieja bunyinya UMNO..
 
Alif tendang Wau maknanya :
Alif itu Akal dan Wau itu Ugama
kalau Akal tendang / tolak Ugama maka akan jadi Sarkis..
 
Jadi maknanya kalau di dalam UMNO, akal pemimpin dan ahli UMNO menolak Ugama maka mereka akan jadi seperti haiwan sarkis!
 
 
 
P/S : Hoh, CM copy paste dari facebook je nih.. Sile jangan band sayer yer..Gugugu~~~ 
 
 
Al- Fatihah...
buat Allahyarham P.Ramlee...

You May Also Like

3 Silent Hunter's Footprints

  1. seniman teragung ... semua yg die karyakan semua mempunyai maksud2 tersirat ..huhuh

    ReplyDelete
  2. baru dya tau maksud tersirat tu..

    ReplyDelete
  3. ada terbaca benda ni sebelum ni

    ReplyDelete