Kenali Masalah Kesihatan Melalui Kuku

by - 5:53:00 pm


Assalamualaikum &
Salam Sejahtera Semua! ^_^

Image Credit To Google

Tahukah anda bahawa kuku merupakan salah satu aset yang sangat berharga? Mungkin sebelum2 ni kita kurang peka dengan kesihatan kuku kita. Tapi mulai hari ni marilah kita sama2 menjaga kesihatan kuku kerana kuku juga merupakan sebahagian daripada tubuh kita.

Untuk pengetahuan semua, perubahan pada kuku seperti perubahan dari segi warna, pengecutan, penebalan, kerapuhan, rekahan atau titik putih kecil perlu diberi perhatian. 

Ha, mesti selama ni kita tak perasan dengan perubahan2 yang berlaku pada kuku kita kan? Sebenarnya perubahan2 ni berlaku kerana faktor kesihatan tubuh badan kita. Justeru, kita perlulah mengambil berat terhadap perubahan pada kuku kita ni.

Antara beberapa perubahan kuku yang berkaitan tanda penyakit ialah :-

  • KEBIRUAN pada pangkal kuku menandakan kitaran darah tidak lengkap dan ini biasanya berkaitan dengan masalah jantung.
  • Hujung kuku berwarna MERAH MUDA atau COKLAT; serta KUTIKEL BERWARNA PUTIH. Ini berkaitan dengan masalah ginjal.
  • Kuku yang kelihatan KUSAM dan ada kerutan melintang menandakan kekurangan nutrisi.
  • GARIS-GARIS berganda pada kuku menandakan masalah darah tinggi.
  • Jika kuku LAMBAT TUMBUH, TEBAL, KERAS dan KEKUNINGAN, itu tandanya ada gangguan pada paru2 atau hati.

Sekarang dah tau serba sedikit tentang masalah kesihatan yang mungkin kita alami melalui perubahan pada kuku kan? So, lepas ni rajin2lah belek kuku korang! If ada something wrong pada kesihatan korang, mesti korang akan perasan perubahan2 yang berlaku pada kuku korang tu.


Sama2 Kita Amalkan Hidup Sihat! ^_^



Jangan Lupa VOTE for me kat 
SINI! ^^,





WRITTEN BY : 

You May Also Like

14 Shaklee Lovers Visit

  1. terus check kuku .. hehe~
    nampaknya kuku michelle takde masalh mcm kat atas tuh.
    hehe ^__^
    nice sharing :)

    ReplyDelete
  2. hee taktau rupa garis-garis berganda tu..masalah lain takde kot cuma kalau titik kecil putih tu apa maksudnya..kadang-kadang ada jugak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berkaitan ngan ginjal kot dear.. Better gi check.. Kadang2 tak semuanya bermasalah yang sama..

      Delete
  3. dni kalo pagi2 kuku jadi biru. hehe...sebab sejuk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe.. Tu normal lah.. MM pon kalau terlebih sejuk abis kuku tangan kaki kebiruan.. Kekekekeke.. ;)

      Delete
  4. alamak...macam ada masalah ginjal je...uhukssss.... mieza, yanie first time komen sini..=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye ke? Nanti ada masa gi la wat full health check up.. Btw, thanks sudi singgah & tinggal komen kat sini.. =)

      Delete
  5. nice sharing!trus tgk kuku..mmm..sehat..takde tanda di ats :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. MM kuku dah berubah kekuningan.. Hallamak! Achaner ni? Tetttt, kekuningan sebab tadi gaul ayam ngan kunyit untuk goreng wat makan tengahari.. Kekekekeke..

      Delete
  6. Alhamdulillah Nurrul tak ada tanda2 di atas :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang aktif bersukan insyaAllah badan sihat.. =)

      Delete