Cara Memakai Cincin Mengikut Sunnah Nabi..

by - 8:43:00 pm


Sekarang ni ramai yang suka pakai cincin.. Tapi ikut suka dia je.. Ramai yang dah tahu dosa pahala tapi ramai juga yang belum tahu. Untuk yang belum tahu sila habiskan pembacaan anda. Yang dah tahu tu Alhamdulillah.. =)




Nasihat Nabi Muhammad S.A.W kepada Saidina Ali a.s sesudah bernikah dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan Baginda, Nabi Muhammad S.A.W berpesan kepada Saidina Ali iaitu jikalau memakai cincin pakailah di :-


  1. Jari manis
  2. Jari kelingking (anak jari)


....dan jangan memakai pada :-


  1. Jari tengah
  2. Jari telunjuk




Nabi Muhammad S.A.W melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s.





Kawan2, marilah kita saling berpesan2 sesama kita. Kalau terperasan ada dalam kalangan keluarga, kawan2, saudara mara ataupun anak2 kita yang berhias dengan cara yang salah, tegurlah mereka dengan berhemah. Semoga kita semua mendapat hidayah dariNYA. InsyaAllah..




Perhatian!!!

Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki mahupun perempuan.






WRITTEN BY : 

You May Also Like

11 Shaklee Lovers Visit

  1. owhhhhhhhhhhhhhhhh baru tahuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu :) terima kaseh kerana memberi info ini :)

    ReplyDelete
  2. Err , Nurrul baru tahu.. sbb Nurrul pakai cincin kat jari tengah sbbnya cincin Nurrul besar.. :/

    *terima kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha, dah tau tu jangan pakai lagi ye kat jari tengah.. Kalau besar, lilit sikit ngan benang cincin tu.. Macam akak zaman kecik2 mak selalu buat camtu.. Takpun jangan pakai langsung.. Tunggu dah agak2 gemuk sikit baru pakai.. Hikhik... Cincin tunang akak pun longgar.. Tu yang jarang pakai.. Takut ilang.. Huhu..

      Delete
  3. dulu kite tak tau
    then cousin tgr. baru ler ade tau..kalau nk pkai yg kt tgh boleh, tp kena pakai satu cincin lg kt jr manis

    ReplyDelete
  4. berhias dengan cara yg betul.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yezza.. Nak senang takyah pakai apa2 aksesori langsung.. Cukuplah dgn jam tangan seketul.. Ye dak? MM mmg jarang pakai cincin.. sebab semua longgar.. Kalau ada kenduri ke pape function baru sarung.. Hikhik! ^_^

      Delete
  5. Tak pakai rugi la,2kan sunah nabi

    ReplyDelete