Perut Mengeras Semasa Kehamilan (Braxton Hicks)

by - 9:00:00 am

Perut Mengeras Semasa Kehamilan (Braxton Hicks) | Masa mula2 kakak mengalami situasi perut mengeras iaitu pada hujung trimester kedua. Masa tu cuak jugak. Tak tau kenapa. Risau membahayakan kandungan, so kakak pun laju2 belek buku ni & google. Jadi alang2 dah dapat info & ilmu bermanfaat ni kakak kongsikanlah sekali di blog. Semoga dapat menjadi rujukan semua.



Kontraksi Braxton Hicks


Apabila kehamilan semakin sampai ke penghujungnya, ibu akan mula perasan ketegangan pada perut. Ia dipanggil kontraksi Braxton Hicks (pengecutan rahim). Ia merupakan salah satu simptom kehamilan yang kerap terjadi kepada wanita hamil. Ia selalunya terjadi 2-3 kali setiap jam dan dalam 1-2 min setiap kali. Braxton Hicks dinamakan sempena nama seorang pakar perubatan yang mula menjumpainya pada tahun 1972.


Braxton Hicks berlaku seawal 6 minggu kehamilan akan tetapi ramai wanita tidak menyedari kewujudan kontraksi ini kerana ia sangat ringan dan singkat. Apabila kandungan semakin berusia, kontraksi ini akan menjadi semakin kerap dan kuat dan kadang-kadang ia menyakitkan. Ia sebenarnya menyediakan ibu hamil ke arah kelahiran dengan menolong melembutkan serviks dan menyenangkan ia untuk terbuka semasa proses bersalin.


Bagaimana Rasanya Kontraksi Braxton Hick Ini?


Sesetengah wanita tidak merasa sakit langsung semasa mengalami Braxton Hicks (BH), namun ada segilintir yang merasa BH yang lebih kuat. Selalunya ia tidak menyakitkan, atau wanita mungkin merasa sedikit tidak selesa dan memberi gangguan kepada mereka. Semakin hampit dengan tarikh jangka bersalin, semakin kuat BH ini berlaku.


Kontraksi BH tidak teratur dan akan datang sekali-sekala. Selalunya ia berlaku secara tiba-tiba. Ia datang dalam masa yang singkat dan jarang berterusan selama beberapa jam. Semasa kontraksi BH ini, perut menjadi tegang dan keras. Kadang-kadang ibu mungkin terasa sakit pada bahagian tengah perut hingga ke ari-ari.


Ibu mungkin perasan yang kontraksi ini akan lebih kerap terjadi apabila :
  • Bayi bergerak dengan aktif
  • Semasa senaman atau membawa barang berat
  • Mengurut perut
  • Semasa hubungan kelamin
  • Dehidrasi

Apakah Perbezaan  Braxton Hicks Dengan Kontraksi Kelahiran Sebenar?

  1. Kontraksi BH tidak menjadi semakin kuat berbeza dengan sakit bersalin. Sakit bersalin menjadi semakin kuat dan kerap manakala BH akan hilang akhirnya.
  2. BH tidak teratur dan berlaku hanya sekali-sekala. Sakit bersalin berlaku dengan lebih teratur dan semakin kuat.
  3. Kontraksi BH tidak menyebabkan kesakitan sebaliknya ibu hanya akan merasa tidak selesa, tidak sebagaimana sakit bersalin.

Tip Untuk Kekal Selesa Semasa Kontraksi Braxton Hicks
  • Tukar aktiviti atau posisi sekiranya anda merasa yang kontraksi BH akan datang
  • Rehat lebih lama. Minum air dan baring pada sebelah kiri badan
  • Minum air secukupnya. Dehidrasi menyebakan otot mengecut dan menyebabkaan kontraksi BH
  • Buang air kecil dengan lebih kerap. Pundi kencing yang penuh boleh menyebabkan BH.
  • Amalkan teknik pernafasan. Pernafasan yang dalam dan berirama akan mengurangkan ketidakselesaan.



You May Also Like

1 Silent Hunter's Footprints

  1. Dlu msa prgnt zara, dlm 7 bln ke atas, selalu sngt la prut mengeras. Nk2 bila byk berjln.

    ReplyDelete