Atasi Stress Untuk Elak Susu Merudum

by - 7:00:00 am

Atasi Stress Untuk Elak Susu Merudum | Bercakap tentang penyusuan ni kalau tak dapat sokongan penuh dari suami memang sangat sukar nak teruskan penyusuan eksklusif. Biasalah bila jaga anak kecik ni kan, malam2 setiap 1 jam sekali mesti kena bangun untuk susukan anak. Anak akan bangun kerap untuk menyusu bila penghasilan susu merudum. Semua maklim, bila susu tak banyak, anak akan cepat lapar. Sebab tu anak akan kerap bangun untuk menyusu. Tidur pun kurang lena, asyik merengek & mudah terjaga. Hal ini biasanya berlaku pada MD bila MD terlalu penat & tak cukup rehat. Yelah, malam berjaga, siang belum tentu dapat qada' tidur yang semalamnya tu sebab masa anak tidur tu lah baru ada masa nak uruskan hal2 rumahtangga. Tu pun bukan semua sempat diuruskan dalam masa satu hari. Huhu~


Bila badan terlalu penat, mulalah kita rasa stress kan? Mata mengantuk tapi tak boleh nak tidur. Perut lapar tapi kadang tak sempat nak makan. Badan sakit2 tapi tak sempat nak berehat. Nak mandi, nak buang air, nak basuh pinggan mangkuk semua pun kadang tak sempat bila anak berpe'el.. Haa, ini antara punca2 MD jadi stress lately ni. Dan apa yang MD perasan, bila stress penghasilan susu badan pun drop habis. Mulalah anak asyik nak merengek & mengempeng je. Lagilah bertambah2 penat badan. Stress pun jadi semakin teruk.


Kadang kesian kat anak. Bila anak asyik merengek, tak nak tidur, tak nak duduk kat bawah, asyik nak mengempeng & berdukung je, ibu jadi tak terkawal langsung termarah anak. Huhu~ Lepas tu ibu nangis sorang2 sambil belai wajah lembut si kecik. Rasa berdosa pulak marah2 anak walhal bukannya dia tau apa2 pun. Inilah agaknya punca ibu2 meroyan semasa berpantang. Badan kurang sihat, lepas tu penat, emosi pula tak stabil, tertekan, lama2 jadi tak terkawal & hilang kawalan. Ish, na'uzubillah. 


Untuk atasi masalah ni MD sambung balik consume Vitamin B. Bagi yang tak tau, Vitamin B ni turut dikenali sebagai vitamin anti stress.. Sebab tu ibu2 hamil, berpantang & menyusu sangat digalakkan ambil Vitamin B. Selalunya pihak klinik kesihatan tempat kita checkup tu akan bagi Vitamin B Complex yang dalam bentuk tablet kecik2 tu kan? Lepas tu dia bagi sekali asid folik. Tetapi MD lebih suka dapatkan sumber Vitamin B MD melalui pengambilan B COMPLEX SHAKLEE!


Kenapa MD pilih Vitamin B Complex Shaklee? Semestinya kerana ianya mengandungi kesemua jenis Vitamin B yang diperlukan oleh badan kita iaitu Vitamin B1, B2, B3, B6, & B12 termasuk asid folik serta Biotin Pantothenic Acid.


Apakah kebaikan Vitamin B kepada tubuh kita? Selain sebagai 'Vitamin Anti Stress', ada banyak lagi sebenarnya kebaikan dan kepentingan Vitamin B ni ke atas tubuh badan kita. Yang tu nanti MD share dalam entri yang lain ye. Sampai sini dulu untuk hari ni..


Salam! Xoxo! ^_^



You May Also Like

6 Silent Hunter's Footprints

  1. bila dah stress ni apa kerja pun susah nk buat kan..jadi takde mood..

    ReplyDelete
  2. salam singgah jumaat...
    nieyl amek b complex nie jugak masa nak pregnant dlu..
    tapi dah stop..xtau lagi bila nak sambung ambil balik...

    ReplyDelete
  3. anak kecik dah umur 5 tahun...

    dulu2 byk minum air jer nak tambah susu dan jaga pemakanan...x reti makan2 suppliment...hik3


    Sumijelly.com

    ReplyDelete
  4. mmg stress kalau susu merundum
    skrg ni alhamdulilah still df lagi even anak dah lepas 2 thn

    ReplyDelete
  5. Singgah bw dari Senarai Rakan Bloggers FB Mialiana.com. (^^,)

    Regards,
    SNM_Yana Afi Mohamed

    ReplyDelete
  6. Kalau dah stress semua perkara jadi tak tentu

    ReplyDelete